inkscape. Ćwiczenia praktyczne pełna wersja, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
3
Kolor
W tym rozdziale dowiesz się więcej na temat zastosowania
kolorów w programie Inkscape. Poznasz znajdującą się w dol-
nej części okna programu paletę kolorów i dowiesz się, jak za
pomocą tej palety nakładać kolory obrysu i wypełnienia na zaznaczone
obiekty. W kolejnym ćwiczeniu zapoznasz się z narzędziem Kro-
plomierz, które pozwala na przenoszenie kolorów z jednego obiektu
na drugi.
Ć WICZENIE
3.1
Definiowanie koloru wypełnienia i obrysu
1.
Z palety narzędzi wybierz narzędzie
Tekst
, kliknij w obrębie
rysunku i wpisz dowolny tekst.
2.
Z palety narzędzi wybierz narzędzie
Gwiazda
, a następnie
kliknij w dowolnym miejscu rysunku i narysuj obiekt dowolnych
rozmiarów za pomocą tego narzędzia (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Obiekt posłuży
nam jako przykład
zastosowania
atrybutów koloru
i obrysu
58
Inkscape• Ćwiczenia praktyczne
3.
Za pomocą tego samego narzędzia narysuj jeszcze kilka innych
obiektów w innych miejscach rysunku.
4.
Z paska narzędzi wybierz narzędzie
Wskaźnik
i zaznacz jeden
z narysowanych obiektów.
5.
Wybierz z menu polecenie
Obiekt/Wypełnienie i kontur
,
a pojawi się paleta
Wypełnienie i kontur
.
6.
Przejdź na zakładkę
Wypełnienie
i kliknij przycisk
Jednolity
kolor
, a następnie kliknij kolor wypełnienia na
Palecie kolorów
znajdującej się w dolnej części okna programu.
7.
Następnie przejdź na zakładkę
Kontur
i kliknij przycisk
Jednolity
kolor
, a następnie kliknij na
Palecie kolorów
, aby wybrać kolor,
którym ma być obrysowana krawędź obiektu.
8.
Przejdź na zakładkę
Styl konturu
(rysunek 3.2) i wybierz
grubość obrysu (rysunek 3.3).
Rysunek 3.2.
Zakładka Styl
konturu palety
Wypełnienie
i kontur
9.
Następnie z listy rozwijanej
Styl kresek
możesz wybrać jeden
z dostępnych rodzajów linii (rysunek 3.4).
Rozdział 3. • Kolor
59
Rysunek 3.3.
Narysowana
gwiazda jest
wypełniona
kolorem złotym,
a jej krawędź ma
kolor brązowy
Rysunek 3.4.
Lista rozwijana
Styl kresek
zawiera bogatą
listę kresek,
których możesz
użyć jako konturu
obiektu
60
Inkscape• Ćwiczenia praktyczne
10.
Ponieważ chcemy, aby wszystkie gwiazdki na rysunku
wyglądały tak samo, musimy skopiować atrybuty pierwszej
gwiazdki na pozostałe gwiazdki znajdujące się na rysunku.
W tym celu wybierz narzędzie
Wskaźnik
i wybierz jedną
z gwiazdek, która nie została jeszcze pokolorowana.
11.
Wciśnij klawisz
Shift
i zaznacz pozostałe gwiazdki, którym nadasz
te same atrybuty (rysunek 3.5).
Rysunek 3.5.
Przytrzymując klawisz Shift, możesz zaznaczyć kilka obiektów,
którym nadasz te same atrybuty
12.
Z palety narzędzi wybierz narzędzie
Kroplomierz
i kliknij
wcześniej pomalowaną gwiazdkę. Spowoduje to, że wszystkie
niepomalowane gwiazdy przejmą jej kolor (rysunek 3.6).
Rysunek 3.6.
Za pomocą narzędzia Kroplomierz wszystkim obiektom
nadane zostały te same atrybuty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]