joomla!-budowa-i-modyfikacja-szablonow- helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2OZDZIA 2OZSZERZENIADLASZABLONÐW
Wprowadzenie ....................................................................................................................167
Narzędzia dla administratora i redaktora .......................................................................169
Osadzanie Flasha ................................................................................................................174
Dostępność..........................................................................................................................179
Naznaczeni IE .....................................................................................................................180
Systemy menu .....................................................................................................................183
Dla każdego coś innego, czyli zmiany szablonów ..........................................................186
Optymalizacja szablonu.....................................................................................................189
Błędy i istotne wskazówki .................................................................................................193
2OZDZIA 3ZABLONYAZAGADNIENIAPRAWNE
Wprowadzenie ....................................................................................................................199
Pobrałem, kupiłem szablon i co dalej?.............................................................................201
Cechy utworu w szablonie ................................................................................................205
Ochrona prawna szablonu ................................................................................................212
Zdjęcia w szablonie ............................................................................................................215
Dostępność..........................................................................................................................218
Legalność oprogramowania ..............................................................................................222
$ODATEK! -AKIETYORAZPROTOTYPY
$ODATEK" 3ZABLONYDLAPANELUADMINISTRACYJNEGO
2
Wprowadzenie
Identyikacja wizualna
Szablon dla Joomla!
Nie pokazuj pustego szablonu!
●
●
●
●
3ZABLONYDLA*OOMLA
tSZYBKISTART
I did not believe the information.
I just had to trust imagination.
Peter Gabriel —
Solsbury Hill
7PROWADZENIE
Przyciągający oko projekt graiczny to jeden z ważniejszych elementów każdej strony
internetowej. To właśnie na jego podstawie internauci w ciągu kilku pierwszych sekund
budują swoje pierwsze wrażenie, które z kolei przekłada się na późniejszy odbiór cało-
ści. W obecnych czasach posiadanie fachowo wykonanego lub dobranego szablonu jest
rzeczą niezbędną dla irm i osób pragnących odnieść sukces. O dobry wizerunek ser-
wisu warto zadbać od samego początku, a więc już na etapie projektowania, starannie
dobierając kolory, fonty, układ modułów, zdjęcia, dodatki graiczne i ich ilość itd.
Dobrze skonstruowany szablon to na ogół
model otwarty
, który gwarantuje możli-
wość płynnego rozbudowania go wraz z rozwojem o nowe treści i elementy powiązane.
Wyróżnić można także
model zamknięty
, tworzony dla stron, które nie będą rozbudowy-
wane o nową zawartość, a zmiany będą dotyczyły tylko aktualizacji zawartych informacji.
7PROWADZENIE
Profesjonalny szablon powinien charakteryzować się kilkoma podstawowymi cechami:
• Charakterystycznym, najlepiej niepowtarzalnym, ale zdecydowanie oddającym
sens strony wizerunkiem.
• Spójnością przekazu wszystkich podstron — jest to istotne, jeśli zamierzamy na
potrzeby serwisu wykorzystać jednocześnie dwa lub więcej szablonów.
• Uniwersalnością i prostotą przekazu — chodzi o takie opracowanie linii przekazu
oraz form poszczególnych elementów realizacyjnych, które zapewnia możliwość
odbioru komunikatu przez jak najszerszą grupę odbiorców (potencjalnie wykracza-
jącą nawet poza zakres oddziaływania określony poprzez ramy grupy docelowej).
• Czytelnością i komunikatywnością — chodzi o takie opracowanie form po-
szczególnych elementów szablonu, które zapewni wysoką szansę na skuteczne
dotarcie z zamierzonym przekazem do odbiorców komunikatu.
• Zgodnością ze standardami organizacji W3C (
World Wide Web Consortium
)
— najlepiej, aby „pusty” szablon poprawnie przechodził walidację (
validator.w3.org
)
zarówno w odniesieniu do HTML, XHTML, jak i CSS (
jigsaw.w3.org/css-validator/
).
• Stałą lub zmienną szerokością layoutu — z uwagi na różnorodność rozmiarów
LCD unikamy tworzenia szablonów automatycznie dopasowujących się do
szerokości ekranu.
• Małym rozmiarem i szybkością działania — szybkość ładowania strony zależy
od wielu czynników. Część z nich zależna jest od położenia naszego serwera ze
stroną względem internauty, szybkości i ustawień serwera. Inne uzależnione są
już bezpośrednio od wielkości i ilości składników wchodzących w skład szablo-
nu. Dotyczy to głównie użytych plików graicznych oraz dodatków potrzebują-
cych osobnej inicjalizacji (animacje Flash, biblioteki JavaScript).
Wizualnie szablony dla Joomla! nie różnią się niczym od typowych szablonów stron sta-
tycznych, których jest pełno w sieci. Różnica jednak tkwi w tym, iż szablon dla CMS-a nie
zawiera w sobie prezentowanych tekstów, a jedynie specjalne miejsca, w które dyna-
micznie jest wklejana treść wprost z bazy danych. Dlatego patrząc na dowolną stronę,
w szczególności tzw. prostą, trudno jest na ogół wskazać, czy mamy do czynienia z CMS-em
i jakiego typu. Co ciekawe, wiele irm, tworząc profesjonalne szablony, wykonuje od razu
dwie lub więcej dystrybucji na potrzeby popularnych CMS-ów (np. WordPress) lub plat-
form sklepowych (np. Magento), aby w ten sposób spełnić oczekiwania klientów i zwięk-
szyć swoją sprzedaż.
i
Dobre zarządzanie wizerunkiem irmy, organizacji, urzędu czy osoby izycznej w inter-
necie jest jednym z decydujących elementów, budujących poprawne relacje i odbiór za-
wartych informacji.
)DENTYFIKACJAWIZUALNA
)DENTYFIKACJAWIZUALNA
Firma rozpoczynająca działalność (nie tylko w internecie) ma do wyboru dwie podsta-
wowe drogi rozwoju: naśladownictwo lidera rynkowego lub budowę pozycji pioniera.
Wskutek coraz większej ilości konkurujących między sobą przedsiębiorstw wiele irm
decyduje się na przyjęcie pierwszej strategii, czyli podążanie za liderem rynkowym.
Decydując się na strategię naśladownictwa oraz uzależniając swoje decyzje od decy-
zji liderów, narażamy się jednak na ryzyko utraty własnej pozycji, włącznie z ryzykiem
wykluczenia z gry rynkowej. Naśladując liderów, musimy bowiem pogodzić się z ryzy-
kiem pojawienia się nowych naśladowców.
Przez naśladowanie szablonu, a więc oprawy graficzno-wizualnej, nie należy rozu-
mieć bezmyślnego kopiowania, a jedynie artystyczną lub techniczną interpreta-
cję, inspirację. Pamiętaj, że skopiowanie zewnętrznej postaci serwisu (sklonowa-
nie) może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji, co w konsekwencji grozić
może procesem sądowym
1
, w szczególności jeżeli szablon wprowadza klienta (inter-
nautę) w błąd co do tożsamości właściciela serwisu. Dozwolone jest jednak naślado-
wanie cech funkcjonalnych serwisu, takich jak budowa, konstrukcja i forma zapew-
niająca jego użyteczność.
!
Skutecznym rozwiązaniem warunkującym nie tylko przetrwanie przedsiębiorstwa,
ale również budowę silnej pozycji na rynku może okazać się zatem stworzenie włas-
nego, unikalnego wizerunku. Dzięki przyjęciu takiej strategii organizacja zyskuje moż-
liwość budowy pozycji lidera na rynku, na którym sama dyktuje warunki gry. Spójna
strategia wizerunkowa, dzięki której otoczenie z łatwością będzie identyikować irmę
w znacznym stopniu, wpłynąć może na akcentowanie jej obecności na rynku oraz zain-
teresowanie jej produktami. Kształtowanie własnego, niepowtarzalnego wizerunku nie-
odłącznie wiąże się z opracowaniem własnej strategii
corporate identity
(CI)
.
Ogromną rolę w osiągnięciu sukcesu odgrywają tzw. identyikatory, które są pierwszym
krokiem w budowie kapitału marki. Chodzi tu przede wszystkim o nazwę, logotyp,
typograię, elementy graiczne i kolorystyczne
3
związane z irmą. Wszystkie elementy
Nie zawsze serwisy od razu składają pozew, aby zwalczać tego rodzaju naruszenia — często stosowane są
„miękkie” metody perswazji w postaci listu ostrzegawczego prawnika z wyliczeniem potencjalnych konse-
kwencji grożących w przypadku kontynuowania naruszeń. Nie zmienia to jednak faktu, że należy być ostroż-
nym z „kopiowaniem” cudzych layoutów.
.
3
Unikalny kolor odgrywa bardzo istotną rolę w identyikacji irmy czy strony internetowej. Przypomnij sobie
popularne serwisy przez pryzmat zastosowanych w nich kolorów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]