inżynieria oprogramowania. jak zapewnić jakość tworzonym aplikacjom ebook, ebooki7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
In¿ynieria oprogramowania.
Jak zapewniæ jakoœæ
tworzonym aplikacjom
Autorzy: Bogdan Bereza-Jarociñski, Boles³aw Szomañski
ISBN: 978-83-246-1948-1
Format: 158
235, stron: 328
Twórz rozwi¹zania najwy¿szej jakoœci!
• Ile kosztuje najwy¿sza jakoœæ?
• Jak j¹ zapewniæ?
• Jakie znaczenie ma bezpieczeñstwo informacji?
In¿ynieria oprogramowania jest niezwykle obszern¹ dziedzin¹ wiedzy, zajmuj¹c¹ siê
wszelkimi aspektami produkcji oprogramowania. Obejmuje zagadnienia takie, jak
analiza, projektowanie czy te¿ wdro¿enie systemu informatycznego. Je¿eli kiedykolwiek
spotka³eœ siê z oprogramowaniem miernej jakoœci, niew¹tpliwie na którymœ z etapów
jego produkcji pojawi³ siê problem. Jak temu zapobiec?
O tym w³aœnie traktuje ta ksi¹¿ka. Dowiesz siê z niej, jak unikaæ b³êdów, tak aby
oprogramowanie, które wytworzysz, prezentowa³o najwy¿sz¹ jakoœæ! Poznasz podejœcie
do kwestii jakoœci w czasach wspó³czesnych oraz zobaczysz, jak temat ten by³ rozumiany
wczeœniej. Zdobêdziesz wiedzê na temat miar u¿ywanych w in¿ynierii oprogramowania
oraz najefektywniejszych metod i technik jego wytwarzania. Autor przedstawi Ci
równie¿ narzêdzia, które sprawi¹, ¿e Twoje rozwi¹zania stan¹ siê jeszcze lepsze.
Ponadto zobaczysz, jak wa¿ne s¹ tematy zwi¹zane z bezpieczeñstwem informacji.
Warto podkreœliæ, ¿e styl tej ksi¹¿ki ³¹czy lekkoœæ i przyjemnoœæ lektury z powa¿n¹
tematyk¹ poruszanych w niej zagadnieñ.
• Jakoœæ integralna
• Zarz¹dzanie ryzykiem
• Zarz¹dzanie procesami
• Cena jakoœci
• Spojrzenie na jakoœæ wczoraj, dziœ i jutro
• Zarz¹dzanie jakoœci¹
• Socjologiczne i antropologiczne podejœcie do jakoœci
• Certyfikacja w in¿ynierii oprogramowania
• Najlepsze metody oraz techniki
• Dostêpne narzêdzia, automatyzacja testów
• Istota bezpieczeñstwa informacji
Spraw, aby Twoje aplikacje by³y najwy¿szej jakoœci!
Spis treci
Rozdzia 1. Rozwaania wstpne ...................................................................... 13
1.1. Nietypowa ksika: o jakoci na wesoo ............................................................... 13
1.2. Jako integralna .................................................................................................. 13
1.3. Jako przedsiwzi ............................................................................................ 14
Przykad ........................................................................................................... 15
Zarzdzanie projektami ................................................................................... 15
Zarzdzanie procesami .................................................................................... 15
Zarzdzanie celami biznesowymi .................................................................... 15
Zarzdzanie jakoci ........................................................................................ 16
1.4. Podejmowanie decyzji i zarzdzanie ryzykiem .................................................... 17
Podejmowanie decyzji i zarzdzanie ryzykiem,
czyli wykorzystanie intuicji i racjonalnoci .................................................. 17
Brakuje jednak podejcia integralnego ............................................................ 17
Intuicji trzeba da szans! ................................................................................ 18
Mona si nauczy, jak wykorzystywa w praktyce najlepsze rodki
z dwojga wiatów .......................................................................................... 18
1.5. Zintegrowane zarzdzanie celami biznesowymi ................................................... 19
Budowanie siy i powodzenia firmy na rynku ................................................. 19
Elementy jakoci integralnej ............................................................................ 20
1.6. Zarzdzanie procesami ......................................................................................... 21
Sukces w systematycznym doskonaleniu organizacji ...................................... 21
Na pocztku by chaos ..................................................................................... 22
Opaca si praca dobrze zorganizowana .......................................................... 22
Drugi brat ........................................................................................................ 23
Zarzdzanie procesem biznesowym ................................................................ 23
Rozdzia 2. Dialektyka jakoci .......................................................................... 25
2.1. Dlaczego jako si opaca? ................................................................................. 25
2.2. Komu bije jako? ................................................................................................ 26
Dwaj stolarze ................................................................................................... 26
Gorsze jest lepsze? ........................................................................................... 27
Czy stolarz zatrudni testera? ............................................................................ 28
Specjalno: testowanie programów ................................................................ 29
Ju staroytni Grecy… .................................................................................... 29
Miliardy, co z dymem poszy .......................................................................... 30
Nie trzeba katastrofy ........................................................................................ 30
Jak to sprzeda? ............................................................................................... 31
Komu bije jako? ........................................................................................... 32
6
Inynieria oprogramowania. Jak zapewni jako tworzonym aplikacjom
2.3. Pocaunek ycia — transfuzja krwi dla informatyki ............................................. 32
Myli przewodnie ............................................................................................ 32
Testowanie wymaga celu ................................................................................. 33
Skutek zaley od celu ...................................................................................... 33
Fachowo moe zaciemnia gówne cele ....................................................... 33
Testujmy funkcje, a nie programy ................................................................... 34
Rozbiene cele mog spowodowa nieporozumienie ...................................... 34
Sprzeczne miary jakoci .................................................................................. 34
Weryfikowa czy aktualizowa? Test jest postaw mentaln .......................... 35
Jako produktu — to tylko pocztek .............................................................. 35
Naturalna ewolucja — tester perfekcyjny ........................................................ 35
Testowanie w psychologii ............................................................................... 37
Teorie testowania w socjologii: naukowa weryfikacja .................................... 37
Kryteria normalnoci — co jest normalne? ..................................................... 38
Pomiary ludzi ................................................................................................... 39
Jako w przemyle farmaceutycznym ............................................................ 39
Testowanie w swataniu .................................................................................... 42
Audyt finansowy ............................................................................................. 44
Testowanie w przemyle budowlanym ............................................................ 44
Testowanie w przemyle samochodowym ....................................................... 46
Testowanie w krawiectwie .............................................................................. 48
Testowanie w sztuce ........................................................................................ 49
ycie to testowanie .......................................................................................... 50
Bibliografia ...................................................................................................... 53
2.4. Inynieria jakoci — nauka czy szarlataneria? ..................................................... 54
Reguy naukowego rozumowania .................................................................... 54
Ludzkie poznanie ............................................................................................. 55
Wano i weryfikacja wiedzy ........................................................................ 56
Wybór waciwej metody weryfikacji ............................................................. 60
Wykroczenia przeciw metodom naukowym .................................................... 61
Róne populacje w badaniach QA ................................................................... 65
Bdy obserwatora i skutki oczekiwania .......................................................... 66
Testowanie hipotez .......................................................................................... 66
Wiele uczestniczcych zmiennych .................................................................. 67
Konsekwencje i moliwoci ............................................................................ 68
Czy testowanie oprogramowania jest nauk? .................................................. 68
Zalecenia ......................................................................................................... 69
Proces kontra jako produktu ......................................................................... 71
Negatywne skutki systemów jakoci ............................................................... 72
Bibliografia ...................................................................................................... 73
Rozdzia 3. Jako wczoraj, dzisiaj i jutro ......................................................... 75
3.1. Historia podejcia do jakoci (od Hammurabiego do Gatesa) .............................. 75
Definicje jakoci .............................................................................................. 75
Jako we wspólnotach pierwotnych ............................................................... 76
Jako w staroytnoci ..................................................................................... 77
Jako w redniowieczu i w okresie odrodzenia .............................................. 81
Jako w XIX wieku ........................................................................................ 84
Jako w XX wieku ......................................................................................... 85
Zmiany w historii jakoci ................................................................................ 89
Jako w informatyce ...................................................................................... 91
Jak drog poszo oprogramowanie ................................................................. 92
Bibliografia ...................................................................................................... 93
Spis treci
7
3.2. Pdzi parowóz historii: 20 lat przemian w informatyce ........................................ 94
Od sierpa i mota do Internetu ......................................................................... 95
Powolne zwycistwo uytecznoci .................................................................. 96
Szybciej, wicej, dalej ..................................................................................... 97
Jako szyta na miar ...................................................................................... 98
Samoobsuga .................................................................................................... 99
3.3. W krysztaowej kuli: inynieria oprogramowania za 10 lat ................................ 100
Typowe bdy przewidywania ....................................................................... 100
Szybko i intuicyjnie ....................................................................................... 102
Programowanie intencjonalne ........................................................................ 102
Testowanie eksploracyjne .............................................................................. 103
Spirale, iteracje, przyrost ............................................................................... 103
3.4. Szybko, zwinnie, ekstremalnie ........................................................................... 104
Jzyki programowania ................................................................................... 104
Architektury komponentowe ......................................................................... 105
Sztuczna inteligencja i programy samouczce si ......................................... 105
Podsumowanie: sia czy inteligencja? ........................................................... 106
3.5. Drogowskaz do przyszoci — mdro bdzie na serwerach, czyli ASP .......... 106
Babcia nie potrzebuje komputera ................................................................... 108
Czego potrzebuje babcia autora? ................................................................... 109
Szczegóy rozwizania dla babci ................................................................... 109
Z czym nam si to kojarzy? ........................................................................... 112
Kontrowersje ................................................................................................. 113
Jeszcze troch recenzji — walka ze spamem ................................................. 113
Moc jzyków ................................................................................................. 114
Zakoczenie ................................................................................................... 115
3.6. Y2K — heca czy historia? Wspomnienia wiadka ............................................. 115
Rozdzia 4. Zarzdzanie procesami ................................................................. 119
4.1. Zarzdzanie jakoci — wadza i zgiek ............................................................. 119
Jak opanowa stado bezgowych kur, czyli zarzdzanie konfiguracj ........... 119
Rozmawiaa g z prosiciem: raporty i ledzenie bdów ............................ 120
Krajobraz przed bitw: planowanie testów, analiza ryzyka ........................... 121
Husaria kontra pruska piechota: jak nie straci impetu, nie tracc gowy? ....... 122
Krajobraz po bitwie: czy mona wypuci produkt ju jutro? ....................... 123
Obdzieranie polegych, czyli jak by mdrym po szkodzie ........................... 124
Róne formy organizacji testowania .............................................................. 124
Kiedy zaczyna, kiedy skoczy? .................................................................. 125
4.2. Znowu ten popiech — jak szybko oceni jako aplikacji? .............................. 125
Popiech w informatyce ................................................................................. 125
Pomiary w popiechu ..................................................................................... 126
Precz z grzybami ........................................................................................... 127
Grzybobranie ................................................................................................. 127
Testowanie uwzgldniajce ryzyko ............................................................... 129
Jakie to atwe... .............................................................................................. 129
Bilet do Davos ............................................................................................... 130
Jak spieszy si powoli .................................................................................. 130
4.3. Po co mierzy? Miary w inynierii oprogramowania ......................................... 131
Czego nie mona zmierzy, tego si nie wie ................................................. 132
Ksika .......................................................................................................... 133
4.4. Midzy biurokracj a chaosem: ADP .................................................................... 134
Kopot ............................................................................................................ 134
Akcja i kontrakcja .......................................................................................... 135
Metametody cikie: rezerwat lenych dziadków .......................................... 136
8
Inynieria oprogramowania. Jak zapewni jako tworzonym aplikacjom
Metametody lekkie: rezerwat modych wilków ............................................. 136
Niedostatki rezerwatów ................................................................................. 137
ADP — nareszcie! ......................................................................................... 137
ADP od rodka .............................................................................................. 138
Zadowoleni ludzie ......................................................................................... 138
Wysoka jako produktu ................................................................................ 139
Organizacja: wysza produktywno i sprawno w dziaaniu ...................... 139
Proces nadzorowany, udoskonalany i dajcy si utrzyma ............................ 139
Przedsiwzicie zarzdzane poprzez podejmowanie decyzji ......................... 139
Zapobieganie pomykom i bdom ................................................................ 139
Zasady ADP ................................................................................................... 140
Who is who .................................................................................................... 141
Referencje ...................................................................................................... 141
Rozdzia 5. Socjologia i antropologia jakoci .................................................. 143
5.1. Inynier jakoci — to nie brzmi dumnie ............................................................. 143
Kariera testera ................................................................................................ 144
5.2. Samotno testera: organizacje i konferencje ..................................................... 144
Szkolenia i certyfikaty ................................................................................... 145
5.3. Psychologia projektu .......................................................................................... 146
Przykad z projektu ........................................................................................ 147
Co wynika z nieporozumie? ........................................................................ 148
Kreatywno .................................................................................................. 149
Negocjacje ..................................................................................................... 149
Asertywno .................................................................................................. 150
Wystpienia publiczne ................................................................................... 150
Motywacja i zarzdzanie zespoem ............................................................... 151
Trening antystresowy i zarzdzanie emocjami .............................................. 151
Zarzdzanie ryzykiem i podejmowanie decyzji ............................................. 152
5.4. Dobre decyzje: intuicja i racjonalno ................................................................ 153
Streszczenie ................................................................................................... 153
Wprowadzenie ............................................................................................... 153
Na przystawk: trzy krótkie historie, aby skusi czytelnika .......................... 154
Opowiadanie o wybieraniu metod testowania ............................................... 155
Opowiadanie na temat „Czy jestemy gotowi podj decyzj?” ................... 155
Psychologia podejmowania decyzji ............................................................... 156
Nieprzechodnio preferencji ........................................................................ 156
Preferencja czasowa i opóniona gratyfikacja ............................................... 157
Percepcja prawdopodobiestwa ..................................................................... 158
Co to jest testowanie uwzgldniajce ryzyko? ............................................... 164
Statystyka: podejmowanie decyzji w warunkach niepewnoci ...................... 165
Strategie decyzyjne ........................................................................................ 167
Podejmowanie decyzji przy uyciu statystyki Bayesa ................................... 168
Bibliografia .................................................................................................... 171
5.5. Psychologia jakoci ............................................................................................ 172
Psychologia i socjologia testowania .............................................................. 172
Status tego rozdziau ...................................................................................... 172
Dysonans poznawczy .................................................................................... 172
Psychologia testowania .................................................................................. 172
Praca konstruktywna i motywacja ................................................................. 173
Bezpieczestwo, niepokój ............................................................................. 174
Przegldy ....................................................................................................... 174
Dynamika grupowa ........................................................................................ 175
Studium komunikacji ..................................................................................... 175
Hierarchia potrzeb wg Maslova ..................................................................... 176
[ Pobierz całość w formacie PDF ]