java. praktyczny kurs. wydanie iv ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Spis tre ciWst p .............................................................................................. 5Rozdzia 1. Podstawy ......................................................................................... 9Instalacja JDK .................................................................................................................. 9Instalacja w systemie Windows ................................................................................ 10Instalacja w systemie Linux ..................................................................................... 11Przygotowanie do pracy z JDK ................................................................................ 11Podstawy programowania ............................................................................................... 13Lekcja 1. Struktura programu, kompilacja i wykonanie ........................................... 13Lekcja 2. Podstawy obiektowo ci i typy danych ...................................................... 16Lekcja 3. Komentarze ............................................................................................... 19Rozdzia 2. Instrukcje j zyka ............................................................................ 23Zmienne .......................................................................................................................... 23Lekcja 4. Deklaracje i przypisania ........................................................................... 24Lekcja 5. Wyprowadzanie danych na ekran ............................................................. 27Lekcja 6. Operacje na zmiennych ............................................................................. 33Instrukcje steruj ce ......................................................................................................... 47Lekcja 7. Instrukcja warunkowa if…else ................................................................. 47Lekcja 8. Instrukcja switch i operator warunkowy ................................................... 53Lekcja 9. P tle .......................................................................................................... 59Lekcja 10. Instrukcje break i continue ...................................................................... 66Tablice ............................................................................................................................ 74Lekcja 11. Podstawowe operacje na tablicach .......................................................... 74Lekcja 12. Tablice wielowymiarowe ........................................................................ 79Rozdzia 3. Programowanie obiektowe. CzI ................................................. 91Podstawy ........................................................................................................................ 91Lekcja 13. Klasy, pola i metody ............................................................................... 91Lekcja 14. Argumenty i przeci anie metod .......................................................... 100Lekcja 15. Konstruktory ......................................................................................... 110Dziedziczenie ............................................................................................................... 121Lekcja 16. Klasy potomne ...................................................................................... 122Lekcja 17. Specyfikatory dost pu i pakiety ............................................................ 129Lekcja 18. Przes anianie metod i sk adowe statyczne ............................................ 144Lekcja 19. Klasy i sk adowe finalne ....................................................................... 156Kup książkęPoleć książkę4Java. Praktyczny kursRozdzia 4. Wyj tki .......................................................................................... 165Lekcja 20. Blok try…catch ..................................................................................... 165Lekcja 21. Wyj tki to obiekty ................................................................................ 173Lekcja 22. W asne wyj tki ..................................................................................... 182Rozdzia 5. Programowanie obiektowe. CzII .............................................. 195Polimorfizm .................................................................................................................. 195Lekcja 23. Konwersje typów i rzutowanie obiektów .............................................. 195Lekcja 24. Pó ne wi zanie i wywo ywanie metod klas pochodnych ..................... 204Lekcja 25. Konstruktory oraz klasy abstrakcyjne ................................................... 212Interfejsy ....................................................................................................................... 222Lekcja 26. Tworzenie interfejsów .......................................................................... 222Lekcja 27. Wiele interfejsów .................................................................................. 230Klasy wewn trzne ........................................................................................................ 238Lekcja 28. Klasa w klasie ....................................................................................... 238Lekcja 29. Rodzaje klas wewn trznych i dziedziczenie ......................................... 246Lekcja 30. Klasy anonimowe i zagnie d one ......................................................... 254Rozdzia 6. System wej cia-wyj cia ................................................................ 269Lekcja 31. Standardowe wej cie ............................................................................ 269Lekcja 32. Standardowe wej cie i wyj cie ............................................................. 279Lekcja 33. System plików ...................................................................................... 295Lekcja 34. Operacje na plikach .............................................................................. 306Rozdzia 7. Kontenery i typy uogólnione .......................................................... 323Lekcja 35. Kontenery ............................................................................................. 323Lekcja 36. Typy uogólnione ................................................................................... 336Rozdzia 8. Aplikacje i aplety ......................................................................... 351Aplety ........................................................................................................................... 351Lekcja 37. Podstawy apletów ................................................................................. 351Lekcja 38. Kroje pisma (fonty) i kolory ................................................................. 358Lekcja 39. Grafika .................................................................................................. 366Lekcja 40. D wi ki i obs uga myszy ...................................................................... 376Aplikacje ...................................................................................................................... 386Lekcja 41. Tworzenie aplikacji .............................................................................. 386Lekcja 42. Komponenty ......................................................................................... 402Skorowidz .................................................................................... 417Kup książkęPoleć książkęRozdzia 6.System wej cia-wyj ciaDo pisania aplikacji w Javie niezb dna jest znajomo przynajmniej podstaw systemuwej cia-wyj cia. Tej tematyce jest po wi cony ten rozdzia . W Javie operacje wej-cia-wyj cia s wykonywane za pomoc strumieni. Strumie to abstrakcyjny ci g da-nych, który dzia a — mówi c w uproszczeniu — w taki sposób, e dane wprowadzonena jednym jego ko cu pojawiaj si na drugim ko cu. Strumienie dziel si na wej ciowei wyj ciowe. Strumienie wyj ciowe maj pocz tek w aplikacji i koniec w innym urz -dzeniu, np. na ekranie czy w pliku, umo liwiaj zatem wyprowadzanie danych z pro-gramu. Przyk adowo standardowy strumie wyj ciowy jest reprezentowany przez obiektSystem.out, a wykonanie metodyprintlntego obiektu powoduje, e dane domy lnie zo-staj wys ane na ekran. Strumienie wej ciowe dzia aj odwrotnie: ich pocz tek znajdujesi poza aplikacj (mo e to by np. klawiatura albo plik dyskowy), a koniec w aplikacji,umo liwiaj zatem wprowadzanie danych. Co wi cej, strumienie umo liwiaj te ko-munikacj mi dzy obiektami w obr bie jednej aplikacji. W tym rozdziale zostaniejednak omówiona tylko komunikacja aplikacji ze wiatem zewn trznym.Lekcja 31. Standardowe wej cieOpisy podstawowych operacji wyj ciowych, czyli wy wietlania informacji na ekraniekonsoli, pojawi y si ju wielokrotnie; operacje te zostan dok adniej przedstawionew ramach kolejnej lekcji. Omówienie systemu wej cia-wyj cia rozpoczniemy od wpro-wadzania danych i standardowego strumienia wej ciowego reprezentowanego przezobiektSystem.in. Tej tematyce zostanie po wi cona ca a bie ca lekcja. Zostan w niejprzedstawione informacje, jak odczytywa dane wprowadzane przez u ytkownikaz klawiatury.Standardowy strumie wej ciowyStandardowy strumie wej ciowy jest reprezentowany przez obiektSystem.in, czyliobiektinzawarty w klasieSystem. Jest to obiekt typuInputStream, klasy reprezentu-j cej strumie wej ciowy. Metody udost pniane przez t klas s zebrane w tabeli 6.1. Jakwida , nie jest to imponuj cy zestaw, niemniej jest to podstawowa klasa operuj ca nastrumieniu wej ciowym.Kup książkęPoleć książkę270Tabela 6.1.Metody udost pniane przez klas InputStreamDeklaracja metodyint available()void close()void mark(intreadlimit)boolean markSupported()abstract int read()int read(byte[] b)int read(byte[] b,int off, int len)void reset()long skip(long n)Java. Praktyczny kursOpisZwraca przewidywan liczb bajtów, które mog by pobraneze strumienia przy najbli szym odczycie.Zamyka strumie i zwalnia zwi zane z nim zasoby.Zaznacza bie c pozycj w strumieniu.Sprawdza, czy strumie mo e obs ugiwa metodymarkireset.Odczytuje kolejny bajt ze strumienia.Odczytuje ze strumienia liczb bajtów nie wi ksz ni rozmiar tablicyb. Zwraca rzeczywi cie odczytan liczb bajtów.Odczytuje ze strumienia liczb bajtów nie wi ksz ni okre lonaprzezleni zapisuje je w tablicyb,pocz wszy od komórki wskazywanejprzezoff. Zwraca rzeczywi cie przeczytan liczb bajtów.Wraca do pozycji strumienia wskazywanej przez wywo anie metodymark.Pomija w strumieniu liczb bajtów wskazywanych przezn. Zwracarzeczywi cie pomini t liczb bajtów.Wida wyra nie, e odczyt bajtów ze strumienia mo na przeprowadzi za pomocjednej z metod o nazwieread. Przyjrzyjmy si metodzie odczytuj cej tylko jeden bajt.Mimo e odczytuje ona bajt, zwraca warto typuint. Jest tak dlatego, e zwracanawarto zawsze zawiera si w przedziale 0 – 255 (to tyle, ile mo e przyjmowa jedenbajt). Tymczasem zmienna typubytereprezentuje warto ci „ze znakiem” w zakresieod –128 do +1271. Spróbujmy zatem napisa prosty program, który odczyta wprowa-dzony z klawiatury znak, a nast pnie wy wietli ten znak oraz jego kod ASCII naekranie. Kod realizuj cy przedstawione zadanie jest widoczny na listingu 6.1.Listing 6.1.import java.io.*;public class Main {public static void main(String args[]) {System.out.print("Wprowad dowolny znak z klawiatury: ");try{char c = (char) System.in.read();System.out.print("Wprowadzony znak to: ");System.out.println(c);System.out.print("Jego kod to: ");System.out.println((int) c);}catch(IOException e){System.out.println("B d podczas odczytu strumienia.");}}}1Oczywi cie reprezentowanie zakresu od 0 do 255 by oby mo liwe równie za pomoc typów short i long.Kup książkęPoleć książkę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]