java.-cwiczenia-praktyczne.-wydanie-iii pełna wersja, ebooki7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treci
Wstp
7
Rozdzia 1.
Krótkie wprowadzenie
11
Instalacja JDK
11
Instalacja w systemie Linux
11
Instalacja w systemie Windows
13
Tryb tekstowy
13
Pierwszy program
14
B-kod, kompilacja i maszyna wirtualna
16
Java a C++
17
Obiektowy jzyk programowania
17
Struktura programu
18
Rozdzia 2.
Zmienne, operatory i instrukcje
21
Zmienne
21
Typy podstawowe
21
Deklarowanie zmiennych typów podstawowych
23
Typy odnonikowe
26
Deklarowanie zmiennych typów odnonikowych
27
Operatory
30
Operatory arytmetyczne
30
Operatory bitowe
36
Operatory logiczne
38
Operatory przypisania
39
Operatory porównania (relacyjne)
39
Operator warunkowy
40
Priorytety operatorów
41
4
Java • wiczenia praktyczne
Instrukcje
42
Instrukcja warunkowa if…else
42
Instrukcja wyboru switch
47
Ptla for
49
Ptla while
54
Ptla do…while
56
Ptla foreach
57
Rozdzia 3.
Tablice
59
Tworzenie tablic
59
Zapis i odczyt elementów
62
Operacje z uyciem ptli
64
Rozmiar tablicy
69
Rozdzia 4.
Obiekty i klasy
73
Metody
75
Konstruktory
84
Specyfikatory dostpu
90
Pakiety i typy klas
97
Dziedziczenie
98
Rozdzia 5.
Obsuga bdów i wyjtki
105
Bdy w programach
105
Instrukcja try…catch
110
Zgaszanie wyjtków
113
Hierarchia wyjtków
115
Rozdzia 6.
Operacje wejcia-wyjcia
117
Wywietlanie danych na ekranie
117
Wczytywanie danych z klawiatury
120
Nowe sposoby wprowadzania danych
128
Obsuga konsoli
131
Operacje na plikach
137
Rozdzia 7.
Aplety
145
Aplikacja a aplet
145
Pierwszy aplet
146
Jak to dziaa?
148
Cykl ycia apletu
150
Kroje pisma (fonty)
150
Rysowanie grafiki
153
Kolory
160
Wywietlanie obrazów
164
5
Spis treci
Rozdzia 8.
Interakcja z uytkownikiem
171
Obsuga myszy
171
Rysowanie figur (I)
175
Rysowanie figur (II)
180
Rysowanie figur (III)
182
Rozdzia 9.
Aplikacje z interfejsem graficznym
187
Tworzenie okna aplikacji
187
Budowanie menu
191
Wielopoziomowe menu
197
Okna dialogowe
200
Rozdzia 10. Grafika i komponenty
205
Rysowanie elementów graficznych
205
Obsuga komponentów
206
Przyciski JButton
207
Pola tekstowe JTextField
209
Pola tekstowe JTextArea
211
Etykiety JLabel
214
Pola wyboru JCheckBox
216
Listy rozwijane JComboBox
218
„Prawdziwa” aplikacja
220
Wstp
Chyba kady, kto interesuje si informatyk, sysza o Javie.
Ten stosunkowo mody jzyk programowania, w porówna-
niu z C++ czy Pascalem, wyjtkowo szybko zdoby bardzo
du popularno i akceptacj ze strony programistów na caym
wiecie. Pocztkowo wiele osób kojarzyo Jav tylko z apletami za-
wartymi na stronach WWW. To jednak tylko niewielka cz zasto-
sowa, która dzi stracia ju nieco na znaczeniu. Tak naprawd to
doskonay obiektowy jzyk programowania, majcy rónorodne za-
stosowania — od krótkich apletów do powanych aplikacji. Pocztki
byy jednak zupenie inne.
By moe trudno w to obecnie uwierzy, ale jzyk ten, pierwotnie
znany jako
Oak
(z angielskiego „db”), mia suy jako narzdzie do
sterowania tzw. urzdzeniami elektronicznymi powszechnego uytku,
czyli wszelkiego rodzaju telewizorami, magnetowidami, pralkami czy
kuchenkami mikrofalowymi. Praktycznie dowolnym urzdzeniem,
które posiadao mikroprocesor. I to pierwotne przeznaczenie nie jest
wspóczenie mniej istotne ni kiedy. W dobie powszechnej kom-
puteryzacji i podczania rozmaitych urzdze do sieci, w tym take
wspomnianych lodówek i pralek, to zastosowanie wrcz zwiksza
atrakcyjno jzyka, a nie zmniejsza jej. Std te wywodzi si jedna
z najwikszych zalet Javy — jej przenono, czyli moliwo uru-
chamiania jednego programu na wielu rónych platformach. Skoro
miaa suy do programowania dla tak wielu rónorodnych urzdze,
musiaa by niezalena od platformy sprztowo-systemowej. Ten sam
program mona bdzie wic uruchomi, przynajmniej teoretycznie,
na komputerze PC i Macintosh, w Windowsie i w Uniksie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]