java. ćwiczenia praktyczne. wydanie ii helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
Java• Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 5.
Rysowanie
81
Aplikacja a aplet
81
Pierwszy aplet
82
Jak to działa?
84
Cykl życia apletu
86
Czcionki
86
Rysowanie grafiki
89
Kolory
95
Wyświetlanie obrazów
98
Rozdział 6.
Dźwięki
103
Rozdział 7.
Animacje
107
Pływający napis
107
Pływający napis z buforowaniem
112
Zegar cyfrowy
114
Animacja poklatkowa
116
Zegar analogowy
118
Rozdział 8.
Interakcja z użytkownikiem
123
Obsługa myszy
123
Rysowanie figur (I)
126
Rysowanie figur (II)
130
Rysowanie figur (III)
131
Rozdział 9.
Okna i menu
137
Tworzenie okna aplikacji
137
Budowanie menu
139
Wielopoziomowe menu
146
Rozdział 10. Grafika i komponenty
151
Rysowanie elementów graficznych
151
Obsługa komponentów
152
Rozdział 11. Operacje wejścia-wyjścia
169
Wczytywanie danych z klawiatury
169
Operacje na plikach
176
Zmienna jest to miejsce, w którym możemy przechowywać
jakieś dane, np. liczby czy ciągi znaków. Każda zmienna musi
mieć swoją nazwę, która ją jednoznacznie identyfikuje, a tak-
że typ, który informuje o tym, jakiego rodzaju dane można w niej
przechowywać. Np. zmienna typu
int
przechowuje liczby całkowite,
a zmienna typu
float
liczby zmiennoprzecinkowe. Typy w Javie dzielą
się na dwa rodzaje:
typy podstawowe
(ang.
primitive types
) oraz
typy
odnośnikowe
(ang.
reference types
).
Typy podstawowe
Typy podstawowe dzielą się na:
typy całkowitoliczbowe (z ang.
integral types
),
typy zmiennopozycyjne (rzeczywiste, z ang.
floating-point types
),
typ
boolean
,
typ
char
.
18
Java• Ćwiczenia praktyczne
Typy całkowitoliczbowe
Rodzina typów całkowitoliczbowych składa się z czterech typów:
byte
,
short
,
int
,
long
.
W przeciwieństwie do C++ dokładnie określono sposób reprezentacji
tych danych. Niezależnie więc od tego, na jakim systemie pracujemy
(16-, 32- czy 64-bitowym), dokładnie wiadomo, na ilu bitach zapisa-
na jest zmienna danego typu. Wiadomo też dokładnie, z jakiego za-
kresu wartości może ona przyjmować, nie ma więc dowolności, która
w przypadku języka C mogła prowadzić do sporych trudności przy
przenoszeniu programów pomiędzy różnymi platformami. W tabeli 2.1
zaprezentowano zakresy poszczególnych typów danych oraz liczbę
bitów niezbędną do zapisania zmiennych danego typu.
Tabela 2.1.
Zakresy typów arytmetycznych w Javie
Typ
Liczba bitów
Liczba bajtów
Zakres
byte
8
1
od –128 do 127
short
16
2
od –32 768 do 32 767
32
4
od –2 147 483 648
do 2 147 483 647
int
long
64
8
od –9 223 372 036 854 775 808
do 9 223 372 036 854 775 807
Typy zmiennoprzecinkowe
Typy zmiennoprzecinkowe występują tylko w dwóch odmianach:
float
(pojedynczej precyzji),
double
(podwójnej precyzji).
Zakres oraz liczbę bitów i bajtów potrzebnych do zapisu tych zmien-
nych prezentuje tabela 2.2.
19
Rozdział 2. • Zmienne, operatory i instrukcje
Tabela 2.2.
Zakresy dla typów zmiennoprzecinkowych w Javie
Typ
Liczba bitów
Liczba bajtów
Zakres
32
4
od –3,4e38 do 3,4e38
float
double
64
8
od –1,8e308 do 1,8e308
Format danych
float
i
double
jest zgodny ze specyfikacją standardu
ANSI/IEEE 754. Zapis 3,4e48 oznacza 3,4 * 10
38
.
Typ boolean
Jest to typ logiczny. Może on reprezentować jedynie dwie wartości:
true
(prawda) i
false
(fałsz). Może być wykorzystywany przy spraw-
dzaniu różnych warunków w instrukcjach
if
, a także w pętlach i in-
nych konstrukcjach programistycznych, które zostaną przedstawione
w dalszej części rozdziału.
Typ char
Typ
char
służy do reprezentacji znaków (liter, znaków przestankowych,
ogólnie wszelkich znaków alfanumerycznych), przy czym w Javie
jest on 16-bitowy i zawiera znaki
Unicode
. Ponieważ znaki reprezen-
towane są tak naprawdę jako 16-bitowe kody liczbowe, typ ten zali-
cza się czasem do typów arytmetycznych.
Deklarowanie zmiennych typów podstawowych
Aby móc użyć jakiejś zmiennej w programie, najpierw trzeba ją za-
deklarować, tzn. podać jej typ oraz nazwę. Ogólna deklaracja wyglą-
da następująco:
typ_zmiennej nazwa_zmiennej
;
Po takiej deklaracji zmienna jest już gotowa do użycia, tzn. możemy
jej przypisywać różne wartości bądź też wykonywać na niej różne
operacje, np. dodawanie. Przypisanie wartości zmiennej odbywa się
przy użyciu znaku (operatora)
=
.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]