jaki typ roweru wybrać, Poradniki związane z Rowerami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jaki typ roweru wybra�? (01.02.2006)Na pocz�tku lat '90 boom na rowery g�rskie sprawi�, �e �g�ral� sta� si� synonimem roweru. Sklepy rowerowe do dzisiaj g��wnie handluj� w�a�nie tego typu sprz�tem. Od kilku lat jednak producenci i dystrybutorzy oferuj� nam znacznie wi�cej mo�liwo�ci. Zapoznajmy si� wi�c z typami rower�w, jakie dost�pne s� na rynku .ROWER SZOSOWYKlasyczna �kolarka� to sprz�t specjalistyczny, przeznaczony do treningu i wyczynowego uprawiania kolarstwa. Charakterystyczna kierownica, twarde prze�o�enia, ko�a w rozmiarze 650 lub 700c, aerodynamiczna sylwetka sprawiaj�, �e u�ywanie roweru szosowego wi��e si� z posiadaniem pewnych umiej�tno�ci oraz rezygnacj� np. z komfortu. Ostatnio jednak na rynku pojawi�y si� rowery szosowe wyposa�one w regulowane wsporniki kierownicy oraz kierownice proste, znane z rower�w MTB. Daj� one mo�liwo�� cieszenia si� pr�dko�ci� znan� z jazdy szos�wk� oraz komfort typowy dla rower�w trekkingowych.ROWER TREKKINGOWYPrzyjaciel turysty, rower trekkingowy to skuteczne narz�dzie, kt�re, o ile b�dziemy chcieli u�atwi dotarcie nawet na koniec �wiata, o czym �wiadcz� liczne relacje z rowerowych wypraw w najbardziej egzotyczne zak�tki �wiata. Ko�a 28� wyposa�one w uniwersalne opony, baga�niki z przodu i z ty�u, mocna rama, kt�ra wytrzyma ci�ar rowerzysty i jego baga�u, du�y zakres prze�o�e�, skuteczne hamulce to elementy charakterystyczne dla rower�w trekkingowych. W wersji bardziej �cywilizowanej� trekking b�dzie dobrym wyborem dla os�b, kt�re du�o je�d�� po mie�cie oraz umiarkowanie trudnym terenie, szukaj� bardzo uniwersalnego �rodka transportu.ROWER �CROSSOWY�Hybryda, pr�ba po��czenia zalet roweru g�rskiego, trekkingowego i szosowego. Ko�a 28�, uniwersalne opony, jednak brak typowych dla trekkinga baga�nik�w oraz bardziej sportowa geometria ramy. �Cross� to wyb�r dla tych wszystkich, kt�rzy chc� mie� w miar� lekki, uniwersalny rower na ka�de warunki i chc� si� w ka�dym terenie porusza� mo�liwie szybko. Jest to niez�y pomys� dla mieszka�c�w du�ych miast, kt�rzy by poje�dzi� w umiarkowanie trudnym terenie musz� dojecha� kilkana�cie kilometr�w szos�.ROWER MIEJSKISkuteczny �rodek poruszania si� w miejskiej d�ungli. Prosty, bezpieczny, tani i schludny. Ko�a i wspornik siod�a mocowane na �ruby, nie na szybkozamykacze, os�ona �a�cucha, b�otniki, hamulec typu torpedo lub rolkowe, du�e siod�o na spr�ynach, o�wietlenie. Wszystko wykonane tak, by nie niszczy�o odzie�y i sprawi�o, by podr� do pracy czy do szko�y by�a mo�liwie jak najbardziej komfortowa oraz bezpieczna. Stonowana kolorystyka ma za zadanie nie wyr�nia� �mieszczucha� spo�r�d t�umu innych rower�w przypi�tych przed sklepem i nie kusi� potencjalnego z�odzieja.ROWER G�RSKIHit ostatnich kilkunastu lat. W chwili obecnej ma wiele odmian, sztywnych, amortyzowanych, przeznaczonych do turystyki g�rskiej, start�w w zawodach lub ekstremalnych wyczyn�w. W zale�no�ci od potrzeb mo�emy kupi� trwa�ego przyjaciela niedzielnych wycieczek za 1500PLN, zjazdowe monstrum z amortyzatorami znanymi z motocykli za 20000PLN lub anorektyczny sprz�t do maraton�w za 15000PLN. Typowy rower g�rski zapewnia najwi�ksz� uniwersalno�� ze wszystkich rower�w. Du�y zakres dost�pnych prze�o�e� oraz opony z bie�nikiem sprawi�, �e da si� nim wjecha� praktycznie wsz�dzie. Nie jest jednak pozbawiony wad. Jest ci�szy i wolniejszy ni� szos�wka, dro�szy ni� cross czy mieszczuch, mniej komfortowy ni� trekking.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]