inventor. Ćwiczenia praktyczne ...

download ^ pdf ^ pobieranie ^ do ściągnięcia ^ ebook

inventor. Ćwiczenia praktyczne full version, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Inventor. Æwiczenia
SPIS TRECI
praktyczne
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Fabian Stasiak
ISBN: 83-7197-717-4
Format: B5, stron: 152
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
„Æwiczenia” przeznaczone s¹ dla pocz¹tkuj¹cych u¿ytkowników programu Autodesk
Inventor. Ich zasadniczym celem jest przedstawienie sposobu wykorzystania Inventora
w projektowaniu mechaniki. Podrêcznik przedstawia techniki:

modelowania pojedynczych czêci bry³owych,

budowania zespo³ów,

przygotowywania rysunków projektu

oraz sposób zarz¹dzania dokumentacj¹ projektu.
Przy opracowywaniu æwiczeñ zwrócono szczególn¹ uwagê na przedstawienie
nowatorskich rozwi¹zañ zawartych w programie Inventor, które nie by³y dotychczas
dostêpne w innym oprogramowaniu firmy Autodesk.
Zbiór æwiczeñ nie wyczerpuje wszystkich mo¿liwoci aplikacji, ale stanowi dobr¹
podstawê do samodzielnego rozwijania umiejêtnoci pos³ugiwania siê programem.
Po przejciu ca³ego kursu mo¿na bêdzie ju¿ samodzielnie opracowywaæ w³asne projekty.
Warunkiem niezbêdnym pomylnego wykonania æwiczeñ jest znajomoæ podstaw
projektowania trójwymiarowego z u¿yciem oprogramowania do komputerowego
wspomagania projektowania, np. programu AutoCAD lub Mechanical Desktop.
Podrêcznik powsta³ na bazie programu Autodesk Inventor R5 PL. Stanowi on
uzupe³nienie dokumentacji dostarczonej wraz z programem oraz innych pozycji
wydawnictwa Helion dotycz¹cych programu Autodesk Inventor.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
 Spis treci
Wprowadzenie ........................................................................................................................................... 5
Rozdział 1.
Zanim uruchomisz Inventora .............................................................................................................. 7
Zawarto podrcznika.................................................................................................................7
Troch teorii dla nowicjuszy........................................................................................................9
Rozdział 2.
Konfiguracja programu ...................................................................................................................... 15
Wymagania ogólne.....................................................................................................................15
Przygotowanie plików szablonów..............................................................................................15
Rozdział 3.
Projekt „Zasilacz”.................................................................................................................................... 21
Rozdział 4.
Projekt „Koparka”................................................................................................................................... 81
Rozdział 5.
Projekt „Szafka”.................................................................................................................................... 103
Rozdział 6.
Pomocnik projektu .............................................................................................................................. 137
 Rozdział
4.
Projekt „Koparka”
Model, który wykonamy w tym rozdziale, powstanie przy uyciu bardziej zaawansowanych
technik modelowania. Wane jest wic poznanie podstaw obsługi programu, prezentowa-
nych w rozdziale 3. Wiele polece", dokładnie przedstawionych w poprzednim rozdziale,
opiszemy w sposób uproszczony. W tym projekcie bdziemy koncentrowa# si na mo-
delowaniu trójwymiarowym i nie bdziemy tworzy# dokumentacji rysunkowej projektu.
Definiowanie i zastosowanie elementów iFeatures
wiczenie 4.1.
W tym wiczeniu zdefiniujemy nowy projekt i rozpoczniemy wykonywanie modelu ramienia
koparki-zabawki. Celem głównym tego wiczenia jest poznanie elementów kształtujcych
typu iFeature. Element iFeature to zestaw elementów kształtujcych nast#pujcych po
sobie, które zostały wydzielone z istniejcej cz#%ci i zapisane w oddzielnym pliku. Elementy
iFeature mog by wstawiane do modeli cz#%ci w celu szybkiego utworzenia kształtu,
który definiuj.
W niniejszym wiczeniu utworzymy element iFeaure w postaci walca z otworem. Element
ten wykorzystamy do zbudowania punktów mocowania osi w ramieniu koparki. Model, który
powstanie w tym wiczeniu, przedstawia rysunek 4.1.
Rysunek 4.1.
Model
zawierajcy
elementy iFeature
 82
Inventor. wiczenia praktyczne
1.
Utwórz nowy projekt.
Bazuj&c na informacjach podanych w #wiczeniu 3.1, zdefiniuj nowy projekt o nazwie
Koparka. Nowy projekt nie zawiera adnych istniej&cych plików. Wszystkie powstan&
dopiero teraz. Plik projektu powinien nosi# nazw Koparka i znajdowa# si w katalogu
*wiczenia\Koparka. Konfiguracj nowego projektu o nazwie Koparka przedstawia
rysunek 4.2.
Rysunek 4.2.
Parametry
projektu Koparka
2.
Rozpocznij nowy zespół, korzystaj&c z pliku szablonu Zespół.iam, znajduj&cego si
w folderze FIRMA.
3.
Rozpocznij now& cz/#.
Kliknij ikon Utwórz komponent (Create Component), znajduj&c& si w/ród narzdzi
do obsługi zespołów. W wy/wietlonym oknie dialogowym Utwórz komponent
(Create In Place Component) wprowad2 nazw nowego pliku cz/ci Rami#_lewe.
Nowy komponent powinien by# utworzony z wykorzystaniem szablonu Cz#%.ipt,
znajduj&cego si w folderze FIRMA. Po wprowadzeniu wszystkich parametrów
kliknij OK. Program definiuje nowy komponent i przechodzi w tryb szkicowania.
4.
Utwórz szkic przedstawiony na rysunku 4.3. Zastosuj takie wymiary, jakie przedstawia
rysunek. Zastosuj wi&zania równoległo/ci midzy odcinkami o długo/ci 15 mm oraz
midzy odcinkami o długo/ci 30 mm i 100 mm. Zastosuj wi&zanie prostopadło/ci
midzy odcinkiem 15 mm z lewej strony i 250 mm na górze.
5.
Utwórz brył poprzez wyci&gnicie proste narysowanego szkicu. Wysoko/#
wyci&gnicia wynosi 5 mm. Gotow& brył przedstawiono na rysunku 4.4a.
6.
Utwórz płaszczyzn szkicowania na górnej płaszczy2nie ramienia, jak na rysunku 4.4b.
Narysuj okr&g o /rednicy 20 mm, którego /rodek przechodzi przez /rodek (to bardzo
wane!) krótkiej krawdzi bryły, jak na rysunku 4.5a.
 Rozdział 4.
Projekt „Koparka”
83
Rysunek 4.3.
Szkic pierwszego
komponentu
Rysunek 4.4.
Gotowa
bryła i nowa
płaszczyzna
szkicowania
a)
b)
Rysunek 4.5.
Szkic i gotowy
element
kształtujcy
a)
b)
7.
Utwórz element kształtuj&cy przez wyci&gnicie proste okrgu. Wyci&gnicie ma zosta#
utworzone symetrycznie wzgldem płaszczyzny szkicu. Wysoko/# wyci&gnicia
wynosi 15 mm. Gotowy element kształtuj&cy przedstawia rysunek 4.5b.
Wykonaj w utworzonym walcu otwór współ/rodkowy przej/ciowy bez pogłbienia.
8rednica otworu wynosi 10 mm. Gotowy otwór przedstawia rysunek 4.6a.
8.
Rysunek 4.6.
Gotowy otwór
oraz fazowanie
a)
b)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sportingbet.opx.pl
  • Cytat

    A jeśli komu droga otwarta do nieba, Tym co służą ojczyźnie. Jan Kochanowski (1530-1584)

    Meta