internet. kurs. wydanie ii cała książka, ebooki chomikuj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Internet. Kurs.
SPIS TREœCI
Wydanie II
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Maria Sokó³
ISBN: 83-246-0797-8
Format: B5, stron: 312
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Internet w ci¹gu zaledwie kilku lat sta³ siê potê¿nym medium komunikacyjnym.
Dziêki tej globalnej sieci mo¿na odnaleŸæ niemal ka¿d¹ informacjê, skontaktowaæ siê
ze znajomymi za pomoc¹ poczty elektronicznej i komunikatorów oraz skorzystaæ z grup
i forów dyskusyjnych. Internet jest miejscem, w którym dokonujemy zakupów, gramy
w karty z partnerami z innego kontynentu czy te¿ pokazujemy œwiatu wykonane przez
siebie zdjêcia. Umiejêtnoœæ korzystania z jego zasobów staje siê prawie równie
niezbêdna, jak umiejêtnoœæ czytania i pisania.
Dziêki ksi¹¿ce „Internet. Kurs. Wydanie II” opanujesz tajniki sieci komputerowej
oplataj¹cej ca³y œwiat. Poznasz przegl¹darki internetowe Internet Explorer 7 i Firefox
i dowiesz siê, jak wyszukiwaæ na stronach WWW interesuj¹ce Ciê informacje za
pomoc¹ wyszukiwarki Google. Nauczysz siê korzystaæ z poczty elektronicznej, grup
dyskusyjnych i komunikatorów internetowych. Przeczytasz o telefonii internetowej
i programie Skype, a jeœli bêdziesz chcia³ stworzyæ w³asn¹ witrynê WWW, znajdziesz
tu podstawowe informacje niezbêdne do tego, aby j¹ zaprojektowaæ.
Konfiguracja po³¹czenia sieciowego
Ochrona przed wirusami
Przegl¹darki internetowe Internet Explorer 7 i Firefox
Wyszukiwanie informacji za pomoc¹ Google
Wysy³anie i odbieranie poczty elektronicznej
Korzystanie z grup dyskusyjnych
Komunikatory Gadu-Gadu i Skype
Podstawy tworzenia stron WWW
Zostañ u¿ytkownikiem Internetu i przekonaj siê,
jak wiele mo¿esz zyskaæ dziêki temu
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstêp ......................................................................................................................................................5
Rozdzia³ 1. Internet. Podstawy............................................................................................................................7
Co to jest internet? .................................................................................................................7
Co to jest WWW? ..................................................................................................................8
Jak komunikują się komputery w internecie?...................................................................10
Sposoby dostępu do internetu ............................................................................................11
BHP w internecie..................................................................................................................16
Windows Defender ..............................................................................................................22
Podsumowanie......................................................................................................................24
Rozdzia³ 2. Surfowanie po internecie ...........................................................................................................25
Podstawowe informacje o przeglądarkach........................................................................25
Kurs obsługi przeglądarki ...................................................................................................27
Internet Explorer 7 ...............................................................................................................28
Mozilla Firefox......................................................................................................................48
Podsumowanie......................................................................................................................78
Rozdzia³ 3. Jak szukaæ w internecie...............................................................................................................79
Popularne wyszukiwarki .....................................................................................................79
Strategia wyszukiwania ........................................................................................................79
Zapytania złożone ................................................................................................................82
10 rad dla korzystających z wyszukiwarek........................................................................83
Google ....................................................................................................................................85
Wyszukiwanie aktów prawnych .........................................................................................93
Podsumowanie......................................................................................................................98
Rozdzia³ 4. Poczta elektroniczna.....................................................................................................................99
Savoir vivre użytkownika poczty internetowej.................................................................99
Konto e-mail .......................................................................................................................100
4 Spistreści
Struktura adresu e-mail .....................................................................................................101
Zakładanie bezpłatnego konta pocztowego i obsługa poczty przez WWW ..............101
Poczta systemu Windows ..................................................................................................123
Mozilla underbird..........................................................................................................140
Spam .....................................................................................................................................155
Podsumowanie....................................................................................................................162
Rozdzia³ 5. Grupy dyskusyjne .......................................................................................................................163
Usenet .................................................................................................................................163
Grupy dyskusyjne w programie Poczta systemu Windows ..........................................169
Grupy dyskusyjne w programie Mozilla underbird..................................................177
Buźki i akronimy ................................................................................................................184
Podsumowanie....................................................................................................................187
Rozdzia³ 6. Komunikatory internetowe....................................................................................................189
Gadu-Gadu ..........................................................................................................................189
Czat ......................................................................................................................................205
Skype ....................................................................................................................................209
Podsumowanie....................................................................................................................219
Rozdzia³ 7. Tworzenie stron WWW..............................................................................................................221
Znaczniki .............................................................................................................................221
Elementy dokumentu XHTML ........................................................................................223
Tytuł strony WWW ...........................................................................................................225
Deklarowanie sposobu kodowania polskich znaków diakrytycznych ........................226
Wyświetlanie strony w przeglądarce................................................................................231
Atrybuty tekstu ...................................................................................................................232
Wyrównywanie akapitu tekstu..........................................................................................233
Zmiana kroju pisma i rozmiaru czcionki........................................................................238
Marginesy akapitu tekstu...................................................................................................240
Kompletna, prosta strona ..................................................................................................246
Odnośniki ............................................................................................................................248
Zakotwiczenia .....................................................................................................................253
Obrazy ..................................................................................................................................255
Tabele w XHTML ...............................................................................................................262
Podsumowanie....................................................................................................................269
Dodatek A Elementy jêzyka XHTML..........................................................................................................273
Skorowidz ....................................................................................................................................................................299
●
●
●
●
Popularne wyszukiwarki
Strategia wyszukiwania
Zapytania z³o¿one
10 rad dla korzystaj¹cych
z wyszukiwarek
Google
Wyszukiwanie aktów prawnych
Podsumowanie
3
●
●
●
Jak szukaæ
w internecie
Popularne wyszukiwarki
W internecie istnieje ponad 2500 wyszukiwarek. Jak się okazuje (źródło:
brightplanet.com/
), najwięcej angielskojęzycznych internautów (prawie 50 milionów)
korzysta z Yahoo! (
). Na drugim miejscu uplasowała się
wyszukiwarka Lycos (
), z której korzysta ponad 30
milionów użytkowników, na trzecim zaś Excite (
) (prawie
30 milionów). Na kolejnych miejscach znajdują się: About.com (
),
AltaVista (
) i Looksmart (
).
Popularność Google (
) — pozycja 9. — jest mniejsza, ale
w wydaniu polskim układ listy popularnych wyszukiwarek na pewno wyglądałby
inaczej. W Polsce niemal 80% użytkowników internetu korzysta właśnie z jej
technologii. Obok Google na polskiej liście przebojów wyszukiwarkowych pewnie
znalazłby się także
Onet.pl Szukaj
(
) i Netsprint
(
), wyszukiwarka, do której dostęp masz między
innymi z witryny Wirtualnej Polski.
Strategia wyszukiwania
Aby szukać efektywnie, najpierw musisz zadać sobie pytanie, czego szukasz. Innymi
słowy, musisz zde niować strategię szukania:
•
Czego dotyczy Twój problem?
•
Jakie są kluczowe kwestie z nim związane?
•
Czy możesz je wyrazić innymi słowami?
80 Strategiawyszukiwania
Odpowiadając na te pytania, zgromadzisz listę terminów, z którymi możesz zacząć
swoje wyszukiwanie. Pamiętaj, że listę tę zawsze można rozbudowywać. Jeśli na liście
znajdują się terminy, których nie rozumiesz, zawsze możesz skorzystać z encyklopedii
lub słownika. Przy wyszukiwaniu komputer szuka odnośników, korzystając z podanych
przez Ciebie terminów. Stosowane są tylko te terminy — dlatego jeśli szukasz stron
o motoryzacji, pominie strony poświęcone np. modelom samochodów, a więc sporą
część zasobów. W przypadku terminów w obcych językach istotną sprawą jest pisownia
— oto na przykład wyraz
behaviour
w pisowni angielskiej, a tu
behavior
— w pisowni
amerykańskiej.
Po każdym etapie wyszukiwania powinieneś przejrzeć to, co znalazłeś, aby określić
użyteczność i przydatność tych materiałów. Odwiedź strony tematyczne, aby
sprawdzić, czy nie ma na nich użytecznych odnośników.
Skorzystaj z multiwyszukiwarki i szukaj, jeśli to możliwe, całych fraz. Nie używaj
jednak zbyt wielu słów. W ten sposób znajdziesz strony, które mogą prowadzić do
kolejnych użytecznych stron lub same są w jakiś sposób przydatne.
Zanotuj wszystkie alternatywne terminy, które mogą znaleźć zastosowanie w dalszych
etapach wyszukiwania, a więc synonimy, skróty nazw itp. Tu także może być przydatna
zwykła książka — na przykład
Słownik języka polskiego
.
Dostosuj wyszukiwanie, korzystając z narzędzi wyszukiwarek. Spróbuj wyeliminować
te terminy, które okazały się mało istotne. Jeśli potrzebna Ci pomoc, skorzystaj
z tematycznych grup dyskusyjnych.
W internecie istnieją trzy podstawowe narzędzia wyszukiwania dokumentów i stron WWW:
•
Wy sz u kiw arki
— pozwalają wyszukiwać przy użyciu słów kluczowych,
odnoszących się do wyszukiwanego zagadnienia. Jak działają? Program
komputerowy —
bot
,
pająk
lub
robot
— nieustannie przeszukuje sieć,
a informacje o swoich „znaleziskach” przesyła do centralnej bazy danych.
Gdy wpisujesz termin w oknie wyszukiwarki, przeszukujesz w rzeczywistości
bazę danych. Dzięki temu, że zasięgiem działania programu objęta jest cała
sieć WWW, możesz znaleźć więcej informacji. Wiele wyszukiwarek stara się
posortować znaleziony materiał pod kątem zgodności z Twoim zapytaniem.
Wiele oferuje narzędzia pozwalające na lepsze sprecyzowanie zapytania (jest
to tak zwane wyszukiwanie zaawansowane). Zazwyczaj odszukany materiał
jest prezentowany w postaci łączy prowadzących do zasobów. Wyszukiwarki
mają też swoje wady. Przede wszystkim zwracają zbyt wiele wyników. Różne
wyszukiwarki mają dostęp do różnych stron, co sprawia, że konieczne jest
korzystanie z dwóch lub więcej takich narzędzi.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]