informatyka europejczyka. koło ...

download ^ pdf ^ pobieranie ^ do ściągnięcia ^ ebook

informatyka europejczyka. koło informatyczne dla gimnazjalistów scan, ebooki3

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
I. W XXI wiek z komputerem....................................................9
1. Czy warto znać parametry komputera? ............................................................. 10
2. Jak zapewnić bezpieczeństwo komputera i danych?........................................... 13
2.1. Podstawowe zasady dotyczące bezpieczeństwa komputera ..................................... 13
2.1.1. Legalne oprogramowanie i automatyczne aktualizacje ................................. 13
2.1.2. Zapora sieciowa .......................................................................................... 14
2.1.3. Programy antywirusowe .............................................................................. 14
2.1.4. Ochrona przed złośliwym oprogramowaniem ............................................. 16
2.1.5. Oprogramowanie antyspamowe .................................................................. 16
2.2. Stosowanie haseł ................................................................................................... 17
2.3. Szyfrowanie danych .............................................................................................. 17
2.4. Skuteczna ochrona danych przechowywanych na komputerze............................... 19
II. Internet jako źródło wiedzy i rozrywki................................23
3. Jak pozyskiwać wiedzę z internetu? ................................................................... 24
3.1. Internetowe bazy danych ...................................................................................... 24
3.2. Platformy i portale edukacyjne ............................................................................. 25
3.3. Książki elektroniczne, czyli tzw. e-booki................................................................ 28
4. Wirtualny kontakt ze światem .......................................................................... 31
4.1. Listy elektroniczne ................................................................................................ 31
4.1.1. Ustawienie podpisu w listach elektronicznych ............................................ 32
4.1.2. Ustawienie automatycznych wiadomości..................................................... 33
4.1.3. Kon gurowanie programu pocztowego Microsoft O ce Outlook 2007 ..... 33
4.1.4. Załączniki w listach elektronicznych ........................................................... 35
4.2. Fora dyskusyjne .................................................................................................... 35
4.3. Komunikatory ...................................................................................................... 36
III. Projektujemy i tworzymy... ...............................................39
5. Edycja gra ki ................................................................................................... 40
5.1. Sposoby zapisu obrazów........................................................................................ 40
5.2. Jak zgromadzić zdjęcia w komputerze? .................................................................. 41
5.2.1. Importowanie zdjęć z cyfrowego aparatu fotogra cznego ............................ 41
5.2.2. Importowanie zdjęć z telefonu komórkowego na komputer ........................ 42
5
5.3. Jak wykonać fotomontaż w programie gra cznym Gimp? ..................................... 44
5.3.1. Nakładanie elementów na tło...................................................................... 45
5.3.2. Wycinanie elementu z tła ............................................................................ 47
5.4. Na czym polega optymalizacja zdjęć i obrazów? .................................................... 51
5.5. Jakim obróbkom można poddać pliki gra czne? ................................................... 52
6. Tworzenie własnej galerii zdjęć w albumie internetowym.................................. 57
7. Wykorzystanie programu Microsoft Publisher do realizacji własnych projektów .61
7.1. Projektowanie ogłoszeń......................................................................................... 61
7.2. Jak zaprojektować własny kalendarz?..................................................................... 63
7.3. Jak stworzyć udany projekt broszury reklamowej? ................................................. 64
8. Tworzenie lmów w programie Windows Movie Maker ................................... 67
8.1. Importowanie multimediów ................................................................................. 67
8.2. Dodawanie przejść i efektów................................................................................. 68
8.3. Dodawanie napisów i tytułów............................................................................... 70
8.4. Dodawanie muzyki do lmu................................................................................. 70
8.5. Publikowanie lmu............................................................................................... 71
IV. Praktyczne wykorzystanie programów użytkowych ............75
9. Doskonalenie umiejętności w zakresie edycji tekstów........................................ 76
9.1. Jak zastosować ciekawe wypunktowanie?............................................................... 76
9.2. Do czego służą pola tekstowe?............................................................................... 78
9.3. Czy łatwo przekształcić tekst na tabele? ................................................................. 80
9.4. W jakim celu stosuje się style?............................................................................... 82
9.5. Jak wstawić automatyczny spis treści?.................................................................... 83
9.6. Kiedy stosować sekcje? .......................................................................................... 85
9.7. Jak rysować tabele?................................................................................................ 88
10. Rozwiązywanie problemów w arkuszu kalkulacyjnym..................................... 91
10.1. Co można obliczać w arkuszu? ............................................................................ 91
10.2. Do czego służą wykresy w arkuszu kalkulacyjnym?.............................................. 93
10.3. Procentowe określanie wielkości w arkuszu kalkulacyjnym.................................. 97
10.4. Czy można przenosić tabele i wykresy utworzone w arkuszu do innych aplikacji? ....99
10.4.1. Osadzanie tabel i wykresów z użyciem poleceń kopiuj-wklej ..................... 99
10.4.2. Wstawianie obiektów połączonych z plikiem źródłowym ......................... 99
10.5. Kiedy należy stosować adresy bezwzględne, a kiedy – mieszane?........................ 101
10.5.1. Adresowanie bezwzględne ....................................................................... 101
10.5.2. Adresowanie mieszane............................................................................. 103
10.6. Kiedy należy stosować funkcje w arkuszu kalkulacyjnym? ................................. 104
10.6.1. Funkcje daty i czasu ................................................................................ 105
10.6.2. Funkcje statystyczne................................................................................ 107
10.6.3. Funkcje logiczne ..................................................................................... 109
10.6.4. Funkcje matematyczne............................................................................ 110
6
V. Podstawy programowania..................................................113
11. Logomocja ................................................................................................... 114
11.1. Co to są procedury pierwotne?.......................................................................... 114
11.1.1. Na czym polega powtarzanie poleceń?..................................................... 116
11.2. Jak zmienić kolor, grubość i wzór pisaka? .......................................................... 117
11.3. Jak de niować procedury własne? ..................................................................... 119
11.3.1. Procedury własne z parametrem .............................................................. 120
11.4. Jak uzyskać efekt animacji w programie Logomocja?......................................... 124
11.5. Procedury złożone............................................................................................. 126
11.6. Na czym polega de niowanie procedur rekurencyjnych?................................... 127
11.7. Jak powstają fraktale? ........................................................................................ 129
11.7.1. Śnieżynka Kocha..................................................................................... 129
11.7.2. Drzewo binarne ...................................................................................... 131
11.7.3. Trójkąt Sierpińskiego............................................................................... 132
VI. Sposoby prezentowania informacji ..................................135
12. PowerPoint jako narzędzie multimedialnego przekazu .................................. 136
12.1. O czym należy pamiętać podczas tworzenia prezentacji? ................................... 136
12.1.1. Zasady tworzenia prezentacji................................................................... 136
12.1.2. Określenie rozmiaru slajdów ................................................................... 137
12.2. Jak uatrakcyjnić prezentację?............................................................................. 137
12.2.1. Tło prezentacji ........................................................................................ 137
12.2.2. Style i efekty obrazów ............................................................................ 138
12.2.3. Efekty tekstowe....................................................................................... 139
12.2.4. Animacje obiektów ................................................................................. 140
12.2.5. Przejścia slajdów...................................................................................... 141
12.3. Jak wstawić hiperłącze? ..................................................................................... 143
12.4. Jak wstawić do prezentacji obiekty połączone z innymi plikami? ....................... 144
12.5. Tworzenie albumu fotogra cznego w prezentacji............................................... 146
12.6. Kiedy stosować narrację?................................................................................... 147
12.7. Jak zapisać prezentację przenośną? .................................................................... 149
7
5
Edycja grafiki
5.1. Sposoby zapisu obrazów
Edytory gra ki umożliwiają tworzenie i edycję obrazów na komputerze. Jedne służą
do tworzenia i obróbki
gra ki rastrowej
, inne —
gra ki wektorowej
.
Zapisywanie obrazu w postaci zbioru
pikseli
, czyli najmniejszych elementów obrazu
wyświetlanych na monitorze, polega na zapisaniu każdego piksela wraz z powiązaną
z  nim barwą. Przy dużych powiększeniach obrazów zapisanych w  postaci
bitmapy
widoczna jest siatka drobnych punktów nazywanych
pikselami
.
Ćwiczenie 5.1.
Otwórz program Paint, który służy do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej. Narysuj
w nim np. kilka kolorowych kwiatków, a następnie powiększ obszar rysunku za
pomocą lupy.
Napisz, co jest charakterystyczne dla tego typu obrazów przy dużych powiększeniach.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Edytory do obróbki
gra ki wektorowej
zapisują obrazy w postaci zde niowanych mate-
matycznie obiektów zbudowanych z  gur geometrycznych i uwzględniają w obrazach
tylko najistotniejsze szczegóły: kształt, rozmiar, kolor, położenie. Tak zapisane obrazy
zajmują w pamięci komputera znacznie mniej miejsca niż obrazy rastrowe.
Ćwiczenie 5.2.
Wyszukaj w internecie i wypisz nazwy programów do edycji grafiki rastrowej
i wektorowej.
Grafika rastrowa
Grafika wektorowa
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
40
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sportingbet.opx.pl
  • Cytat

    A jeśli komu droga otwarta do nieba, Tym co służą ojczyźnie. Jan Kochanowski (1530-1584)

    Meta