jak-zyskac-uznanie-szefa-i-odniesc-sukces-w-pracy- pełna wersja, ebooki(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
Jak zyskać uznanie szefa i odnieść sukces w pracy
Miej świadomość swojego stresu ..................................................................... 67
Mobbing nie musi być dla Ciebie destrukcyjny ............................................71
Higiena emocjonalna atrakcyjnego pracownika .......................................... 76
5. Z życia wzięte ..................................................................................... 83
Jak Ewa przyjęła polecenie przełożonego ...................................................... 84
Jak Jurek prosił o podwyżkę ............................................................................ 86
Jak Jola zareagowała na agresywnego szefa .................................................... 87
Jak Zbyszek zareagował na „trudnego” współpracownika ......................... 88
Jak Maria zgłosiła szefowej zbyt duże obciążenie pracą .............................. 90
Dylemat Marka „angażować się czy nie?” ......................................................91
Najczęstsze przyczyny negatywnych ocen pracowników ............................ 93
6. W ramach podsumowania ............................................................... 95
Co o budowaniu sukcesu mówią inni ............................................................ 96
Postawa atrakcyjnego pracownika a postawa człowieka sukcesu ............. 100
Życiowa strategia sukcesu .............................................................................. 102
Od autora ......................................................................................................... 109
Mój spis treści .................................................................................... 113
Czyszczenie monitora umysłu — ćwiczenie .............................. 117
Skorowidz .......................................................................................... 121
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co wpływa na kształtowanie Twoich
relacji z innymi? Co powoduje, że dobrze czujesz się z innymi? Czy zwróciłeś
uwagę, że zachowanie innych, „trafiające” w Twoje oczekiwania, ma pozy-
tywne znaczenie? Działa to również w drugą stronę. Czy robimy pozytywne
wrażenie na tych, których oczekiwania spełniamy? Dotyczy to naszego spo-
sobu bycia i naszych postaw. Może to być na przykład zainteresowanie pro-
blemami i radościami innych osób, pomoc w rozwiązywaniu ich problemów
lub jakaś forma wsparcia. Podobnie dzieje w relacjach z pracodawcą. Jego
ocena podwładnych w zasadniczy sposób determinowana jest stopniem, w ja-
kim pracownik potrafi spełnić oczekiwania przełożonego. Oczekiwania te do-
tyczą terminowości, wydajności, jakości realizowanych zadań przez pracownika,
jego stosunku do firmy, ogólnego podejścia do zadań, jak również postawy
wobec współpracowników. O niezbędnych kompetencjach w miejscu pracy
napisano w
z 14 maja 2006 r.: „Wszystko zależy bowiem od wstrze-
lenia się w potrzeby pracodawcy”. Oczywiście, jak pokazuje życie, oczekiwa-
nia będące konsekwencją potrzeb mogą być wygórowane lub mogą wykraczać
poza obowiązki służbowe. Chciałbym tu jednak skupić się na oczekiwaniach
fundamentalnych, które są charakterystyczne dla każdego stanowiska pracy
i obejmują uniwersalne kompetencje społeczne. Zostały one określone w wy-
niku badań. Ich poznanie i zrozumienie jest bardzo pomocne w budowaniu
postawy atrakcyjnego pracownika.
Newsweeku
28
Jak zyskać uznanie szefa i odnieść sukces w pracy
Badania oczekiwań pracodawców
WAŻNA UMIEJĘTNOŚĆ:
WYRAŻANIE WŁASNYCH OCZEKIWAŃ
Kilka lat temu zwrócił się do mnie dyrektor dużej firmy produkcyjno-handlowej
z prośbą o znalezienie pracownika na stanowisko kierownicze w dziale produkcji.
Kiedy zapytałem o oczekiwania w stosunku do tego pracownika, usłyszałem od-
powiedź: „Potrzebuję kogoś, kto będzie dobrym człowiekiem, a w zakresie za-
gadnień związanych z produkcją sam go wyszkolę”. Na moje pytanie, co rozumie
on pod pojęciem „dobry człowiek”, nie był w stanie jasno mi odpowiedzieć.
Problem braku umiejętności wyrażania oczekiwań co do postaw i zachowań in-
nych jest bardzo powszechny. Łatwiej powiedzieć, jakie one nie powinny być,
niż jakie spełniłyby nasze oczekiwania. Przypomina mi to trochę zabawę w „cie-
pło-zimno”. Myślę, że każdy ją zna. W życiu rodzinnym również bawimy się w tę
grę: rodzice z dziećmi, mąż z żoną, a żona z mężem. Dobrze jest, kiedy komuś
uda się trafić w oczekiwania drugiej strony — wtedy relacje są miłe i sympatyczne.
Gorzej, kiedy ktoś nie trafi. Rodzic krzyczy na dziecko, że jest niedobre, a żona
ma pretensje do męża, że jej w ogóle nie rozumie. W relacjach przełożony — pod-
władny rzecz ma się podobnie. Przełożony z łatwością zauważa, kiedy pracownik
nie spełnia jego oczekiwań, a jednocześnie nie potrafi powiedzieć jasno i precy-
zyjnie, czego oczekuje. Jest to źródłem frustracji, nieporozumień, a nawet kon-
fliktów. Aby zadośćuczynić sprawiedliwości, chcę mocno podkreślić, że są wy-
jątki, jednak zjawisko to na tyle jest powszechne, że trzeba je brać pod uwagę,
mówiąc o postawie atrakcyjnego pracownika. Mając świadomość negatywnych
skutków tego zjawiska, uznałem, iż najlepszą formą będzie uszczegółowienie ocze-
kiwań pracodawców. Wychodząc z założenia, że można dziś wyodrębnić uni-
wersalne kompetencje społeczne, charakterystyczne praktycznie dla każdego sta-
nowiska pracy, napisałem projekt badawczy. Korzystając z Europejskiego Funduszu
Społecznego (ZPORR, działanie 2.1) wraz z powołaną do tego celu grupą spe-
cjalistów przeprowadziliśmy w 2005 roku badania w ramach projektu „Badanie
uniwersalnych kompetencji społecznych oczekiwanych przez pracodawców”.
O udział w badaniach poprosiliśmy pracodawców sfery handlu, usług, produkcji,
jak również urzędów. W przeprowadzonych przez nas wywiadach i ankietach
wzięło udział 120 kierowników różnych szczebli zarządzania. Wśród nich byli
zarówno właściciele firm, jak i kadra kierownicza. Oczekiwania pracodawców,
dla szczegółowego zdefiniowania, podzieliliśmy na trzy grupy:
1.
Oczekiwana postawa pracowników w stosunku do firmy.
2.
Oczekiwana postawa pracowników w stosunku do zadań.
3.
Oczekiwana postawa pracowników w relacjach ze współpracownikami.
Poznaj oczekiwania pracodawców
29
Jak poradziliśmy sobie z problemem wyartykułowania przez pracodawców ich
oczekiwań? Były w tym pomocne odpowiednio skonstruowane wywiady pro-
wadzone przez ankietera. Dzięki nim można było uszczegółowić oczekiwania.
Te, które statystycznie najczęściej się powtarzały, zostały wyodrębnione w an-
kietach przeprowadzonych wśród stu respondentów w drugim etapie badań.
Poniżej prezentuję wyniki badań. Każda z postaw została opatrzona moim
krótkim komentarzem, który ma być pomocny w jego zrozumieniu. Zapo-
znaj się z nimi ze szczególną uwagą. Spróbuj je jak najlepiej zrozumieć i za-
pamiętać. Uprzedzam, że do głosu może dojść Twój cenzor. Przypominam
o efektach jego działania: odrzuca wszystko to, co jest niezgodne z dotych-
czasowymi Twoimi przekonaniami. Nie analizuj zgodności tego, co chcę Ci
przekazać, z Twoimi przekonaniami, tylko archiwizuj nowe informacje. Nowa
informacja to jeszcze nie zmiana przekonań. Wzbogacaj swoją wiedzę, nie
oceniaj jednak jej przydatności, ponieważ to, na ile będzie potrzebna, do-
piero życie pokaże. Przy okazji poćwiczysz w ten sposób otwartość swojego
umysłu.
Postawa atrakcyjnego pracownika
w stosunku do firmy
1.
Pracownik wyraża zainteresowanie firmą, jej strukturą organizacyjną,
zachodzącymi zmianami, jej pozycją na rynku.
Postawa ta nie wymaga szczegółowych wyjaśnień. Należałoby tu jedynie
podkreślić, że co prawda nie wpływa ona na wyniki realizowanych przez
pracownika zadań, ale może być jednym z elementów oceny pracownika,
niekiedy nawet bardzo ważnym. Dla pracodawcy nie jest bez znaczenia
(często to zainteresowanie jest nieuświadomione), na ile pracownik
interesuje się miejscem pracy, w jakim stopniu miejsce to jest dla niego
ważne. Ranga tej postawy szczególnie uwidacznia się w mniejszych
firmach, gdzie funkcję kierowniczą pełni właściciel firmy. Obserwowałem
sytuacje, w których właściciel firmy wręcz był oburzony brakiem
zainteresowania ze strony pracowników. Z psychologicznego punktu
widzenia jest to wytłumaczalne. Nie wchodząc w szczegóły, musimy
mieć świadomość, że niektórzy ludzie oceniają innych przede wszystkim
przez pryzmat tego, na ile oni interesują się nimi. Atrakcyjny pracownik
nie jest obojętny na informacje wykraczające poza obszar jego stanowiska
pracy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]